Een verouderd vakantiecomplex met zandwinplas bij Rolde is geheel vernieuwd en uitgebreid. Op het complex moest van de opdrachtgever een sfeer van een Drents esdorp gecreëerd worden. Met 800 kleine vakantiehuisjes was die beoogde sfeer niet te realiseren. Daarom heeft architectDe door Cor Kalfsbeek ontworpen “boerderijen” van verschillende grootte ontworpen met meerdere woningen onder één dak aan elkaar gekoppeld.(in totaal 800 vakantiewoningen) De gebouwen zijnzijn door ons langs licht gebogen wegen en aan brinken geclusterd.
De oriëntatieOop het omvangrijkehele complex blijft het mogelijk je goed te oriënteren door wordt bevorderd door een assenkruis met vier verschillende sferen: een laan, een waterplas, een grote brink, een laan met dubbele bomenrijen en een open veld naar het landschap toe. Als het ware als een havezathe ligt een indrukwekkend hoofdgebouw met alle mogelijke voorzieningen in het hart van dit kruis.
In opdracht van Atelier Friesland is het Masterplan Heeg gemaakt, in het kader van het Friese Merenproject. Voor een tiental Friese watersportplaatsen is onderzocht hoe de ruimtelijke kwaliteit van hun waterfronten kan worden verbeterd. Dat moet resulteren in meer bestedingen van watersporters aan de wal. Wij hebbenwaarin we 11 bouwstenen hebben geformuleerd die in belangrijke mate bijdragen aan de ruimtelijke kwaliteit. DezeZ zijn geldig voor alle watersportplaatsen, zoals bijvoorbeeld:
- zorg voor openbare oevers,
- maak een samenhangend netwerk van vaarwegen en fiets- en wandelpaden
- maak de geschiedenis van dorp of stad beleefbaar
Voor Heeg ishebben we dit verder uitgewerkt in een Masterplan. We stellen o.a. voor om in te breiden in plaats van uit te breiden en om wonen en recreatie beter te mengen. Verder is aanbevolen de toegangen naar het dorp te verbeteren en een zorgvuldige afronding van de bedrijfsterreinen langsaan de oostzijdekant van het dorpvorm te geven.
Het voormalige ENKA-dorp in Ede is in fases gerenoveerd. Het westelijk deel werd gesloopt en vervangen door nieuwbouw in de stijl van het voormalige tuindorp. Wij maakten een plan voor de straten, tuinen, plantsoenen in dit nieuwe deel en ook voor de omgeving van de niet gesloopte monumentale school middenin het gebiednei.
Met bomen, hagen en gebakken klinkers in de stoepen is de sfeer van het tuindorp weer zo expressief mogelijk gemaakt. Ook ontwierpen we drie groene binnengebieden, die zo kenmerkend zijn voor tuindorpen.
Sinds 2011 zijn we de hoofdontwerpers van de herinrichting van de stationsomgeving in Deventer.
Station en stationsplein (daterend uit 1930) vormden oorspronkelijk een vanzelfsprekende beëindiging van het Rijsterborgherpark (1887). Zowel plein als park zijn ontworpen door L.Springer, hij zag het stationsgebouw als een villa aan het park. Anno 2011 was er geen samenhang meer tussen park en plein, de stationsomgeving was versteend door de komst van eenhet busstation en een brede verkeersdam over de singel. Het oostelijk einde van de singel was veranderd ein een versteendeen gracht met stenen kades geworden tussen de nieuwekomst van de schouwburg en een te forsgroot kantoorgebouwde zuid- en noordzijde.
In het ontwerp is de kans gegrepen om het groen weer terug te brengen op het plein. Ook is de verbinding naar de binnenstad verbeterd door een thoogwaardige “loper” voor voetgangers te maken., voor voetgangers makkelijk bereikbaar vanaf het plein. Drie lange groenstroken op 40 cm+ met zitrand scheiden het voetgangersdomein van kiss and ride, taxi’s en verkeer naar de parkeergarage onder het kantoorgebouw. Het busstation is getransformeerd totin een boomrijk eiland met bomen waarlangs de bussen halteren, het eiland is voor voetgangers makkelijk bereikbaar. De versteende gracht maakt plaats voor een boomrijke golvende groene transitzone voor fietsers en voetgangers. De dubbele verkeersbajonet op het Churchillplein wordt vervangen door een vloeiende eenvoudiger verbinding tussen Singel en Handelskade
Het bekende Rotterdamse Tuindorp Vreewijk is een Beschermd Stadsgezicht en na allerlei eerdere plannen voor sloop, dringend aan renovatie toe. Ons Masterplan voor de Buitenruimte is in zeer intensief overleg met de bewoners gemaakt. Het geeft de koers aan voor de toekomst van de openbare en collectieve ruimten en de privétuinen van Vreewijk. Al deze buitenruimten zijn belangrijk voor het beeld van dit tuindorp, dus gemeente, woningcoörperatie Havensteder en bewoners zullen ieder hun steentje bijdragen om het zo gewaarde groene karakter te herstellen.
Het Masterplan bevat o.a.:
- Principeprofielen voor de straten: er komen weer klinkers in de stoepen en de ruimte voor bomen wordt optimaal benut.
- Een plan voor het weer in ere herstellen van de ligusterhagen om de tuinen, gekoppeld aan het moment dat er nieuwe huurders komen.
- Een fasering voor de aanpak van de 17 bijzondere collectieve binnentuinen.
Als uitwerking maakten we ook een bomenplan voor het tuindorp.
http://vreewijkverder.nl/wp-content/uploads/new/Masterplan%20Vreewijk%20deel%201.pdf
http://vreewijkverder.nl/wp-content/uploads/new/Masterplan%20Vreewijk%20deel%202.pdf
http://vreewijkverder.nl/wp-content/uploads/2013/07/VREEWIJK-def-bomenplan-11-mrt-2014-low-res.pdf
Wij worden regelmatig gevraagd om ontwerpen te maken voor kleinschalige nieuwbouwprojecten in dorpen en landschappen die kwetsbaar zijn, bijvoorbeeld door unieke cultuurhistorische waarden of waarden van flora en fauna. Een ontwerp wordt in zulke gevallen vooraf gegaan door diepgaande analyse van de bestaande situatie van het landschap, van de bodemgesteldheid, van het occupatieproces en van het hoe en waarom van de ruimtelijke opbouw.
De ontwerpen zijn maatwerk, gemaakt in intensief overleg met de opdrachtgever en maximaal verankerd in het bestaande landschap. Dit betekent niet dat we historiserend ingrijpen, liever juist eigentijds, maar qua maat, schaal en uitstraling verrassend passend in de omgeving. Vaak werken we in deze opgaven samen met de architect Cor Kalfsbeek.
Voor de ontwikkelaar Phanos werkten we mee aan een ontwerpprijsvraag voor een woonwijk op voormalig recreatieterrein Het Trefpunt. Samen met de stedenbouwkundige Gert Jan Elias maakten we dit ontwerp in de romantische traditie. Bestaande bomen en bosvakken werden zorgvuldig ingepast in een wijk met brede groene bermen, hagen op de erfafscheiding en twee wijkparkjes met speelvoorzieningen voor kleine en grote kinderen.
Het bedrijfsterrein tussen de Hunze en het dorpslint moest worden vergroot. Het heeft een ongelukkige locatie vanuit landschappelijk oogpunt., en ook Dde natuurinstanties maar ooken de dorpsbewoners zijn er dan ook niet blij mee, echter werkgelegenheid is een belangrijk oogmerk.
Wij maakten een ontwerp waarin de dominante strakke noord-zuidrichting van het landschap weerspiegeld wordt. Er is een Met natuurontwikkelingszone langs de Hunze voorgesteld, een langgerekt parkgebied op de overgang naar het dorpslint en daartussen de bedrijven in een eenvoudig stramien met beplante wegen. Aan de wegprofielen en een prettige “doorwandelbaarheid” is veel aandacht besteed.
Rond Barger-Compascuum in Zuidoost Drenthe zijn allerlei ontwikkelingen gaande. De bewoners willen daarin een stem hebben, daarom is een dorpsomgevingsplan (DOP) gemaakt. Het is de visie van bewoners op de door hen gewenste ontwikkeling van het dorp en de directe omgeving. Bij het opstellen van het DOP zijn de bewoners ondersteund door de Brede Overleggroep Kleine Dorpen in Drenthe (BOKD) en door ons. Door de samenwerking van professionals en bewoners kon een sterk plan met breed draagvlak ontstaan. Het DOP behelst onder andere: herinrichting van het dorpscentrum en de dorpsentree’s, aanleg van ontbrekende schakels in het voet- en fietspadennet en voorstellen voor woningbouw in het lint langs het Verlengde Oosterdiep.
De prachtige “11-steden stad” IJlst heeft een lange geschiedenis. Vreemd genoeg laten veel waterrecreanten IJlst links liggen. Het Masterplan IJlst Houtstad geeft aan welke maatregelen het beste genomen kunnen worden om dit stadje verder te ontwikkelen tot een aantrekkelijke en goed toegankelijke watersportkern.
In hoofdlijnen komt het Masterplan voor IJlst neer op:
- Verbeteren van de entrees naar de stad over land en water.
- Uitbreiden van het netwerk van vaar-, wandel-, en fietsroutes.
- Herkenbaar maken van ligplaatsen voor passanten in de stad en zorgen voor een goede verwijzing naar vrije ligplaatsen in de jachthavens.
- Verbeteren en deels ook verlengen van twee belangrijke routes door de stad: de Stadslaan en het Sneekerpad. Deze routes verbinden de belangrijke voorzieningen met elkaar enzorgen ervoor dat de wandeling tussen deze voorzieningen een aangename tocht is.
- Verbeteren van het ijsbaanterrein, het gebied aantrekkelijker en multifunctioneler maken.
- Herontwikkelen van het gebied tussen het Frisia-plein en molen De Rat als “IJlster houthavens” met allerlei bijkomende voorzieningen en activiteiten op het gebied van houtbouw (scholing, winkel, horeca).
- Verbeteren van voorzieningen: een trailerhelling, een aanlegsteiger voor het Wapen van IJlst en een zwemplek aan de Geau.
Het plan omvat 50 vakantiewoningen van verschillende grootte,nabij het dorp Zeegse, op een terrein van ca. 4vier ha, gelegen tussen het stroomdal van de Drentse Aa aan de noordkant enhet de heide van de Zeegser Duinen aan de zuidzijde. De uitdaging was om ondanks de 50 huizen toch nog een aanzienlijk gevoel van ruimte te behoudenruimtevoel te scheppen. Dit is bewerkstelligd door noord-zuid over het gehele terrein een wigvormige ruimte vrij van bebouwing te houden. Deze open strook is als het ware een koppelstuk tussen het dal van de Drentse Aa en de Zeegser Duinen. Er wordt een heidevegetatie tot ontwikkeling gebracht. Voorts wordt een zekere orde en rust op het terrein gecreëerd door de huisjes aan weerskanten in één richting te oriënteren. Beide richtingen maken een kleine hoekverdraaiing met elkaar.
De huizen hebben als privé-domein slechts een terras in de vorm vanhouten vlonder als terras en staan verder in nieuw te ontwikkelen natuur. De begroeiing bestaat uit natuurlijke grassen of varens ed., afhankelijk van de lichttoetreding. Het plan voor de terreintypen is in nauw overleg met ecologen van Ecogroen gemaakt. De woningen zijn ontworpen door Cor Kalfsbeek.
Enschede ontwikkelde een actie programma voor de “leefbare stad”. De kwaliteit van de openbare ruimte was daarbij een belangrijk aandachtspunt. Het Groenstructuur-actieplan (GRAP) is gemaakt om de verschillende ingrepen te structureren.
De plankaart geeft een beeld van de samenhangende structuur van het groen in de stad: de ver in stad doordringende groene wiggen, de belangrijke lijnvormige elementen (beplante radialen en ringen) en de parken. Ook is aandacht besteed aan de stadsranden en het groen in de wijken.
In de bij de kaart behorende toelichting zijn de verschillende maatregelen uitgewerkt, ook is een projectenlijst opgenomen met een mogelijke fasering van de voorgestelde maatregelenplanning.